Czeglédi Andrea: A keresztény egyházak egyetértése a homoszexualitás elfogadása ügyében
Bartholomaiosz pátriárka, Vízkeresztkor a szertartáson a szentélyben díszhelyre állított maga mellé egy meleg politikust, Kréta püspöke pedig, azt mondta, hogy az egyház kitárta karjait az LMBTQ számára. Felvetődik a kérdés: mi történik a Görög Ortodox Egyházban (is)?
2023. december 18-án a Hittani Kongregáció közzétett egy Bergoglio által aláírt dokumentumot, amely lehetővé teszi a katolikus papok számára, hogy megáldják a meleg párokat. Ez a nyilatkozat – a Fiducia Supplicans – nagy felháborodást váltott ki a katolikusok és a protestánsok körében világszerte, és ennek eredményeként sok római katolikus püspök megtagadta ezt, sőt néhányan a pápát a Sátán szolgájának nevezték. A legtöbb keresztény rendkívüli negatív, Bergogliot elítélő reakciója ellenére a Vatikán nem hátrált meg, hanem diktatórikus magyarázkodásba, fenyegetőzésbe kezdett.
Talán, ennél is nagyobb felháborodást keltene a Hittani Kongregáció egy másik, valamivel korábban elfogadott dokumentuma, amelyben a meleg pároknak engedélyezik a szentségekben való részvételt. Ezt vagy titokban akarják tartani valamiért vagy a Vatikán ismert bosszúállása miatt nem kaphatott semmilyen nyilvánosságot, noha az L’ Osservatore Romano teljes terjedelmében közölte a gyalázatos, a krisztusi parancsokkal ellenkező, angol nyelvű dokumentumot.
Sőt, a római Szent Péter-bazilika plébánosának új irányelve lehetővé tette a homoszexuálisok számára, hogy a katolikus világ központjának tekintett bazilikában áldást kérjenek. A döntés botrányos jellegétől és a keresztények elsöprő többségének negatív reakcióitól függetlenül megszokhattuk, hogy a katolikusok – Bergoglio vezetésével – fokozatosan, a melegházasság legalizálása felé haladnak. Ami még inkább meglepőbb, hogy a vatikáni vezetés, homoszexuálisok megáldásának engedélyével szinte egy időben, a görög ortodox elöljárók internetes kiadványainak oldalain is elhangzottak a homoszexuális házasságot támogató szavak. Az ilyen egybeesések nem puszta véletlenek.
2024. január 11-én, a Konstantinápolyi Patriarchátuson belüli félautonóm krétai egyház vezetője, Evgenios érsek kijelentette, hogy – Jézussal ellentétben – nem tekinti bűnnek a nemek közötti sokszínűséget. A homoszexuálisok „sajátosságaira” gondolva megjegyezte, hogy „nincs semmilyen aggodalma a homoszexuálisokkal kapcsolatban”, és hangsúlyozta, hogy „tárt karokkal várjuk ezeket az embereket is”, mert „ők a testvéreink, olyan emberek, akiknek csupán más a szexuális irányultságuk”… és ez minden. Evgenios érsek azt nyilatkozta, hogy ő „nem méltó arra, hogy elítélje egyiküket sem”.
Furcsa módon pontosan ezeket a szavakat hangoztatta Bergoglio a homoszexuálisokról szóló beszélgetés keretében: „Ki vagyok én, hogy ítélkezzem egy homoszexuális felett?”.
Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen, úgy tűnik, hogy a két egyházi vezető egy csapatban „játszik”. Evgenios érseknek van kit követnie.
Ugyanis, egy héttel az interjú előtt a Görög Ortodox Egyház vezetője, Bartholomaiosz pátriárka az Úr megkeresztelkedésének új stílusú megünneplésének napján, közvetlenül a liturgia és a vízszentelés után, zártkörű audienciát tartott, ahol fogadta a magát nyíltan melegnek valló görög politikust, a „SYRIZA – Progresszív Szövetség” párt vezetőjét, Stefanos Kasselakist. A magát nyíltan melegnek valló személy meghívása a görög ortodox ünnepi istentiszteleten való részvételre, a pátriárka mellett helyet foglalva a vízszentelés közben és a vele való bensőséges beszélgetés a liturgia után, finoman szólva is rendkívül bizarrnak tűnik. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy Kasselakis a görög ortodox vezetővel való találkozó előtt már több ízben szorgalmazta az azonos neműek házasságát legalizáló törvény bevezetését Görögországban.
Bartholomaiosz pátriárka talán, azért hívta meg, hogy belátásra és bűnbánatra sarkallja, gondolhatnánk, de ez nem valószínű, ugyanis nem ez volt az első találkozásuk – tavaly októberben már járt nála ez a meleg, baloldali, liberális politikus. A Bartholomaiosz pátriárkánál tartott audiencia után Kasselakis a következőket mondta: „A találkozón Őszentsége ökumenikus pátriárkával beszéltem neki a páromról, és normálisan reagált, nem volt semmilyen előítélete.”
Valóban, nem lehetett kétséges, mert Bartholomaiosz pátriárka nem büntette meg beosztottját, a Görög Ortodox Egyház vezetői posztjának egyik jelöltjét, Epidofor érseket, amiért megkeresztelte egy meleg pár gyermekeit az Egyesült Államokban. Sőt, még akkor sem, amikor az egyházmegyében, ahol ez a keresztség történt, a görög egyház nyilvánosan kinyilvánította, hogy nem ért egyet ezzel. Bartholomaiosz még csak nem is reagált. Ehelyett az egyházi vezető egyik legközelebbi konstantinápolyi segítője és tanácsadója, John Chryssavgis teológus azt mondta, hogy azok, akik Epidofort kritizálják, „elszakadtak a valóságtól és a világtól”, és már régóta esedékes, hogy az egyházban vitát indítsanak „a szexről és a nemekről”. Holott, miről kellene beszélnie a Szentírás nagyon világos szavai szerint? Arról, hogy „a szodómia utálatos Isten előtt”. „Mert utálatos az ÚR előtt mindaz, aki ilyet cselekszik: éppen ezek miatt az utálatos dolgok miatt űzi ki előled ezeket a népeket Istened, az ÚR.” (Móz. V. 18.) De úgy tűnik, hogy nem mindenki ért egyet ezekkel a bibliai szavakkal, azok közül, akik ortodox kereszténynek tartják magukat. Így, egy görög ortodox kiadvány arról számolt be, hogy Franciaország új miniszterelnöke, Gabriel Attal „görög gyökerekkel rendelkező ortodox keresztény”.
A görög ortodoxokkal szinte egyidőben az ukrán ortodox egyház egyik forrása is boldogan közölte ezt a hírt. Azonban sem egyik, sem másik nem említette valamiért, hogy Attal, hasonlóan a görög Kasselakis-hoz, nyíltan homoszexuális életmódot folytat. .
Ez szándékos elhallgatás. Mert a görög ortodoxoknak nyilvánvalóan el kell érniük az ortodox világban a homoszexuálisokkal kapcsolatos céljukat, ugyanazt, amit a Vatikánnak sikerült elérnie a katolikus világban.
Érdemes megjegyezni, hogy a krétai érsek nyilatkozatai, a meleg politikussal, a legnagyobb görög ellenzéki párt vezetőjével való találkozás, valamint Attal ortodox mivoltának nyilvánosságra hozatala arra utal, hogy egy homoszexuális vezetheti az országot – ezek egyetlen lánc szemei, amelyek cinikusan bontakoznak ki a görög társadalomban, a melegházasság legalizálásának lehetőségéről folyó viták hátterében. A görög hatóságok bejelentették, hogy olyan törvényt kívánnak elfogadni, amely nemcsak az azonos neműek együttélését legalizálja, hanem lehetőséget ad a homoszexuálisoknak arra is, hogy gyermekeket fogadjanak örökbe. A Görög Egyház Szent Szinódusa ellenezte ezt a törvényt, akárcsak a görög főpapok túlnyomó többsége. Néhányan közülük, mint például Szerafim Pireusz metropolita, nagyon keményen fejtik ki véleményüket a jövőbeli törvényről, és nevükön nevezik a dolgokat. Rámutatnak, hogy a homoszexualitás a gonoszság csúcsa, amely elidegeníti az embert Istentől, rákot és halált okoz, Isten haragjának, katasztrófának okozója lesz Görögországban is. Más főpapok arra buzdítják az embereket, hogy küzdjenek a melegházasság legalizálása ellen, és figyelmeztetik a hatóságokat, hogy „a görög tudja, hogyan kell harcolni hazája erkölcséért, Jézus Krisztusért és a mi ortodox hitünkért”. Az Athos-hegyi szerzetesi testvériség sem hagyta ezt szó nélkül. Kezdettől nem értettek egyet a melegházasságok esetleges legalizálásával, majd ellenezték Epidoforus érsek Athos-hegyi látogatását, a már említett keresztelő miatt.
Tehát, amint látjuk, a görög ortodoxok, a szerzetesek, a hívek helyzetértékelése világos és egyértelmű. Evgenios érsek szavai ennek fényében egy olyan egyén kifejezésének tűnhetnek, aki nem befolyásolja a helyzetet (főleg, hogy a Krétai Egyház szinódusa kijelentette, csak férfi és nő házasságát ismeri el). Ám, mindez nem ilyen egyszerű. Evgenios érsek görög állampolgár és az általa vezetett egyház Görögország területén található, miközben a Konstantinápolyi Patriarchátus tagja. Ez azt jelenti, hogy nemcsak véleményt nyilvánít, hanem szembe megy főpaptársaival, hittársai többségének véleményével. Megtörténhet, miszerint a görög kormány kijelenti, hogy a melegházasságról szóló törvényt elfogadják, és később – feltehetően –, Evgenios érsek szavaival indokolja döntését, azzal érvelve, hogy az egyházban nem mindenki ért egyet a melegházasságot ellenzőkkel. Számunkra azonban úgy tűnik, hogy a krétai egyház vezetőjének pozíciója mögött több van, mint az alternatív vélemény kifejezésének vágya. Nagyon valószínű, hogy a Konstantinápolyi Patriarchátus támogatja. Ez azt jelenti, hogy Evgenios érsek nemcsak saját, hanem a vezetői álláspontját is képviseli. És ez súlyos probléma. Mert az utóbbi időben a Görög Ortodox Egyház túlságosan nyíltan egyetért a Vatikánnal abban, ami nemcsak az „eucharisztikus egységre”, hanem az „egységre” is utal azokban a kérdésekben, amelyek jelenleg „e világ hatalmainak” napirendjén vannak, de sátániak.
Bizonyítható, hogy Elpidoforus érseken, Evgenios érseken és hasonlókon keresztül a Törökországban (egy iszlám államban!) tartózkodó Bartolomaiosz pátriárka megpróbálja kiterjeszteni és ráerőltetni az ortodoxiára mindazt, ami szó szerint elválaszt minket atyáink hitétől, a Szent Hagyománytól, az Egyház legfontosabb és üdvözítő küldetésétől – a Krisztussal való egységtől. Akárhogyan is, a görög ortodox nyilatkozatok az azonos neműek házasságáról nem csak üres beszéd, hanem a Pokol felé vezető út megnyitása, amellyel azt is megtanítják az ortodox híveknek, hogy amit ma „istentelennek” tartanak – Kasselakis szerint – az holnap természetessé váljék. Ma az Uniós országok megváltoztatják elveiket, hagyományaikat és szokásaikat és ezzel előkészítik egy sátáni kor eljövetelét, amely azonban önmagát is elpusztítja a föld lakosságával együtt. Ennek a folyamatnak a legjobb bizonyossága a Vatikán és egyes görög ortodox főpapok azonos szellemisége és intézkedéseik, amelyek a világkormány Isten nélküli irányvonalát tükrözik és erőltetik a keresztény világban. Ez az irány azonban – hitünk szerint –, bukásra ítéltetett…