KÉRJÜK, ENGEDÉLYEZZE BÖNGÉSZŐJÉBEN A HIRDETÉSEK MEGJELENÍTÉSÉT, EZZEL TÁMOGATJA A PORTÁL MŰKÖDÉSÉNEK FENNTARTÁSÁT!

KÖSZÖNJÜK!

Kommentár nélkül – Érdekes gondolatok Köves Slomótól: Mózes és a kő

Ne üss, amíg beszélhetsz…!

Mindenki tévedhet. Még egy „szent” is.  A zsidóságban nincsenek tökéletes és csalhatatlan, tévedhetetlen emberek, csakis Isten kifogástalan. Ez az első tanulsága annak a tórai történetnek, amit a héten  olvasunk a zsinagógákban.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

A negyvenéves sivatagi vándorlás vége felé meghal Mirjam, Mózes nővére, és egy csapásra kiapad az a forrás, amely az ő érdemében látta el vízzel Izrael népét. A megszokott módon Ábrahám fiai fellázadnak vezérük, Mózes ellen. „Miért is hoztátok az Örökkévaló gyülekezetét a pusztába, hogy meghaljunk itt, mi és barmaink? Miért is hoztatok fel bennünket Egyiptomból, hogy hozzatok bennünket erre a gonosz helyre? Nem oly hely ez, hol vetés, füge, szőlő, gránátalma van; és víz sincs inni.” (4Mózes 20:4-5.) – mondták…

Mózes először nagyon elkeseredik, majd Isten megjelenik és azt mondja, hogy „Vedd a botot és gyűjtsd egybe a községet … és szóljatok a sziklához az ő szemeik előtt, hogy adja ki vizét; és kihozol nekik vizet a sziklából és megitatod a községet” (Uo. 8.). Ám, amikor a vízfakasztásra sor kerül, Mózes nem beszél a sziklához, hanem ütlegelni kezdi, és az végül is így kezd vizet ontani magából.

Eddig minden szép és jó. Csakhogy a Tóra következő passzusában Isten váratlanul a legkeményebb büntetéssel sújtja legkedvesebb szolgáját. A héberek megváltója, hősies vezére nem érheti el a szabadulás úti célját. Nem teheti lábát a szentföldre: „És mondta az Örökkévaló Mózesnek, meg Áronnak: Mivelhogy nem hittetek bennem, hogy megszenteljetek engem Izrael fiainak szemei előtt, azért nem viszitek be a gyülekezetet az országba, melyet nekik adtam.” (Uo. 12.)

Miért hiba ütni a követ?

Mi volt Mózes bűne? Ráadásul olyan nagy vétke, hogy élete küldetésének gyümölcsét nem arathatta le. Mitől olyan nagy vétek, hogy ütött a sziklára?

Rási erre a következő magyarázatot adja: „Mert ha szóltatok volna a sziklához és az adott volna vizet , megszentelődött volna a gyülekezet szeme előtt. Azt mondták volna [a nép]: ha ez a szikla, ami nem beszél, nem hall, és nincs szüksége semmire, megteszi Isten parancsát, nekünk annál inkább meg kell tennünk, [amit ő parancsol].”.

Más szóval a baj azzal volt, hogy Mózes elmulasztotta egy példamutató esemény szemléltetését. Megmutathatta volna népének és az utókornak, hogy még egy száraz kőből is lehet vizet fakasztani, ráadásul szép szóval.

Na, de ez a mulasztás ilyen irdatlan nagy vétek lenne? Még ha Mózesről is van szó?! Különösen annak tudatában, hogy negyven évvel korábban, amikor a zsidók éppen csak megkezdték vándorlásukat, és ugyancsak vízre szomjaztak, akkor éppen az volt az égi utasítás, hogy „…üss a sziklára és kijön abból víz és majd iszik a nép…” (2Mózes 17:6.). Mi történt ebben a negyven évben, ami miatt már tréfli lett a kő verése?

                                                          ***

A Midrás (Jálkut Simoni, Zsoltárok 819.) a következő metaforával világítja meg ezt a helyzetet: Olyan ez mint a tanuló esete. Amikor még egy fiatal nebuló, mestere ütve fenyíti és úgy tanítja, de ahogy felnő, már mint egy meglett embert kezeli…”.

A kő itt a zsidó népet szimbolizálja. A belőle fakadó víz pedig a szellemiség, a jó lelkiismeret, a pozitív energia, a Tóra. A Tóra, és amúgy minden pozitív növekedést okozó erő a vízhez hasonlíttatik (Sir hásirim rábá 1:19.).

Mózes, a zsidó nép vezetője vizet kell hogy fakasszon a kővé merevedett népből, a teljes szárazság közepén. Nem  könnyű feladat. Sőt szinte teljesen reménytelen. Annak a szituációnak a tipikus esete, amikor a vezetőnek jó irányba kell terelnie a nagyon rossz irányba tartó csapatot. Pozitív hozzáállást, életet kellene lehelnie, a kiüresedett, oxigénmentes térbe.

Mi a legjobb eszköz ennek  elérésére?

Vannak bizony olyan szélsőséges esetek, amikor „ütni kell”. Nincs más választás, mint kemény szavakkal, fenyítéssel, dorgálással kell hogy elérje a célját. Nincs más út, mint hogy kemény ütésekkel törje át embereinek szíve és szelleme köré tornyosuló falat.

A rabszolgákból hirtelen szabad néppé lett héberek esetében ez volt a helyzet. Ábrahám fiai olyan mélyre csúsztak az egyiptomi fertőben, annyira elvesztették emberi formájukat, hogy minden érzékenységet és finomságot nélkülöztek. Mózesnek ütnie kellett ahhoz, hogy észhez térjenek, hogy a nagy szellemi szárazságban víz fakadhasson belőlük.

A negyven év vándorlás azonban emberré formálta a rabszolgákat. „Viseljétek bűneiteket negyven évig, hogy érezzétek hogy elfordultam tőletek.” (4Mózes 14:34.). A nép megtapasztalta az isteni közelséget, és a szabadsággal együtt járó szabad választás pozitív és negatív oldalait egyaránt. Ebben az állapotban már elég kellett volna hogy legyen a párbeszéd, a meggyőző szavak.

Nem véletlen, hogy magát a sziklát is másképp nevezi a Tóra itt a negyven év végén és a negyven év elején. A szakaszunkban használt סלע szelá kifejezés egy lágyabb típusú követ jelöl, a negyven év elején használt צור cur pedig egy kemény sziklát. A vándorlás végére a zsidók megpuhultak és szavakból, biztató beszédből is értettek volna. (Lásd, Rebbe máhárás, Széfer hámámárim 5762, Chukát)

Ha pedig egy vezető – legyen az akár maga Mózes – ott keménykedik, ahol a biztató szavak is elegendőek lennének, az a legsúlyosabb hibát követi el.

Forrás: Ősi forrásból (Naftali Kraus blogja)

Nemzeti InternetFigyelő

 

 

Tisztelt Olvasók! A portál működtetéséhez nagyon nagy szükségünk van az Önök támogatására.

Kérjük Önöket, hogy a

DONATE

gombra kattintva segítsék anyagi hozzájárulásukkal működésünket!

A portál valóban független, anyagi támogatást semmilyen szervezettől, vagy politikai erőtől nem kapunk, ezért a legkisebb támogatásnak is örülünk.

Nagyon köszönjük!

 

Mementó 2006 emlékmű

Petíció az emlékmű megvalósításáért!

Aláírásával egy elvi támogatást fogalmaz meg. Amennyiben elegendő társadalmi támogatást gyűjtünk össze, elindítjuk a megvalósításhoz szükséges jogi és szakmai lépéseket.

Kattintson ide a petíció aláírásához!

További részletek itt!

7 thoughts on “Kommentár nélkül – Érdekes gondolatok Köves Slomótól: Mózes és a kő

  1. Ne üss, amíg beszélhetsz…!
    http://portail.islamboutique.fr/forum/forum2.php
    http://na.mo.free.fr/gaza2008/index_for.php
    http://www.google.it/search?q=piombo+fuso+foto&hl=it&client=firefox-a&hs=P4a&sa=G&rls=org.mozilla:it:official&channel=s&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=lQivTefYCY3Oswbs7s3hDA&ved=0CBoQsAQ&biw=1432&bih=702
    http://wall-fal.blogspot.com/
    Szóval kire is vonatkozik a fenti idézet?
    De végül is igaz lehet az idézet első fele „Ne üss” ezeket a parazitákat régen nem ütni kéne, hanem az ő viselkedésüknek megfelelően válaszolni a tetteikre.
    Azután majd megbeszéljük!
    Ha van kivel………………..
    Egyszerűen hányinger gerjesztő amit művelnek!
    Alektó

  2. Kérdezem: akkoriban (3150 évvel ezelőtt) hány év volt az átlagos emberi életkor? Talán 40-50 év.
    Számoljunk csak: az Egyiptomból kivonulók életkora lehetett 20-40 év + a sivatagi vándorlás során eltelt 40 év. Ezen egyszerű számítás során bizonyítható, hogy az exodus során kimenekülőkből szinte egyetlen ember sem léphetett be a nekik felajánlott országba, Kánaánba. Hát ennyire megvezethető az egész világ az ilyen manipulált vallási történetekkel?
    A Biblia pontosan írja, de ma mindenki máshogy interpretálja. A szentirat Mózes nővérének halálával kapcsolatban nem azt mondta eredetében, hogy a zsidók ívóvíz forrása apadt el. Hanem azt, „egy csapásra kiapad az a forrás, amely az ő érdemében látta el vízzel Izrael népét, amivel az azidőben (és azóta is a magzatvíz elapadása hasonlattal) a nemzetségük vérszerinti leszármazási vonalának a megszakadását meséli el. Mégpedig, hogy az utolsó egyiptomi zsidó is kihalt a vándorlók közül. Őt követte legvégül Mózes kitiltása is az ígéret országából. Vagyis egyetlen eredeti egyiptomi zsidó sem lépett be Kánaán területére, mert mind meghaltak út közben.
    Akik viszont beléptek, azok az asszír leviták és más hozzájuk csatlakozott és zsidó vallást felvevő hódító asszír népcsoportok voltak.
    T. István.

  3. Észre lehet venni, hogy az „ószövetségi szentírás” másról sem szól mint arról, hogy a „választott” nép folyamatosan méltatlanul viselkedik, többnyire vezérei, de nem csak. Gondoljunk pl. Dawidra, a későbbi mégis királyra, aki elkeseredésében beállt palaestin (philisteus) shémi rablónak, mert az apósjelölt Shaul nem adta oda leányát és fele királyságát a parittyázásért. Ezt Verrocchio vagy Michelangelo Buonarroti tudta-e?
    Zoltan Georgius Mayer

    1. Látom, hiába írom, nem érti senki sem szavaimat:
      EZEK A MAI ZSIDÓK, NEM AZOK AZ EGYIPTOMI ZSIDÓK LESZÁRMAZOTTAI!
      T. István

  4. Mi Mózes bűne?
    Szondi szerint egy Káin lakozott benne. Ölt is. Tömeggyilkosságot követett el, ő volt az első zsidóüldöző.
    Hasonlóan kegyetlen, indulatos volt a zsidók istene, Jahve is. Félelmetes, vérszomjas démon.
    Én nem voltam ott, csak olvasom ezeket a bibliai zsidóságról.
    HK
    Talán kicsit többet kellene tudni a Bibliáról és Istenről,… (H)

    1. Honnan tudod, hogy mit nem tudok?
      Pimasz vagy.
      Szondi Lipótra hivatkoztam.
      Mi nem tetszik?
      Olvass te is!
      HK

  5. Már megint az élősködőkről szól minden.Mindent áthazudnak,átírnak a saját szájízüknek,érdeküknek megfelelően.
    A zsidók számuzetési meséje szétszóródásukat szolgálja a világba, mint egy újabb és újabb fertőzési hullám a gazdatest keresése közben.
    Ahol lazul az erkölcs és az egységes államhatalom (fasizmus = egység), ott befészkelik magukat. Utána szétszóródnak és újabb befogadót keresnek… – ez a történelmük.
    Egy zsidót sohasem lehet meggyőzni, mert ha már sikerülne meggyőzni, akkor nem lenne zsidó…
    Horváth Bertalan

Itt várjuk hozzászólását!