KÉRJÜK, ENGEDÉLYEZZE BÖNGÉSZŐJÉBEN A HIRDETÉSEK MEGJELENÍTÉSÉT, EZZEL TÁMOGATJA A PORTÁL MŰKÖDÉSÉNEK FENNTARTÁSÁT!

KÖSZÖNJÜK!

Zetényi-Csukás Ferenc: Viszontválasz Karsai László történész, professor emeritusnak

Kérjük, egy megosztással támogassa honlapunkat!

Az előzményekhez:

A Magyar Hang politikai, társadalmi és kulturális hetilap internetes portálján nyertem megszólítást, Weisz György úr által a 2021. június 12-i, Horthy Miklós szoboravatáson elmondott beszédem kapcsán. Weisz úr az ott elhangzottak kapcsán írta le a véleményét, amelyre választ adtam.

A nézetkülönbségünk alapvetően az volt, hogy egy közösség az általa tisztelt személynek állíthat-e szobrot, avagy sem. Az érvek-ellenérvek után lezártnak tekintettem az írásbeli disputát, megértve azt, hogy álláspontjaink nem fognak eljutni az objektivitáshoz a szoborállítás, ill a néhai kormányzó megítélése vonatkoztatásában.

Ezt követően foglalt állást Karsai László történész, professor emeritus úr, szintén a Magyar Hang internetes portálon.

Erre a cikkre és a cikkben megfogalmazott felvetésekre kívánok az alábbiakban választ adni. A személyeskedést elhagyva, a tiszteletet megtartva.

Karsai László úr az írása elején említést tesz arról, hogy a Kádár-korszakban jártam és végeztem a felsőfokú tanulmányaimmal és utána magánnyomozó irodát nyitottam. Sajnálatos módon nem volt lehetőségem a Kádár-korszakban felsőfokú tanulmányokat folytatni vagy diplomát szerezni, a tanulmányaim később történtek meg. A vagyonvédelmi és magánnyomozó iroda nyitása, pedig jóval későbbi történet. Karsai úr a Horthy Miklós Társaság elnökének nevez, amiben szintén téved, hiszen két éve nem én töltöm be ezt a tisztséget.

Ugyanakkor teljesen igaza van abban, hogy nem vagyok történész- mindössze tizenéve kutatom a Horthy-korszakot – bár szerintem az igazságnak sincs szüksége történészi diplomára. Itt tudnék párhuzamos példákat hozni, de inkább térjünk rá a polémiát adó kérdéskörökre:

Karsai úr Horthy nürnbergi-pere kapcsán hivatkozik arra, hogy Pétain marsallt és Antonescu román miniszterelnököt a saját hazájukban, míg a III. Birodalom 22 vezetőjét Nürnbergben ítélték el. Horthy Miklóst sehol sem. Az ítélet elmaradását Sztálinnak tudják be sokan:

„- Kérem, ne ítéljék el Horthyt – mondotta Sztálin a társaság általános elképedése közben.

– Először is Horthy öregember már, azután pedig nem szabad elfelejteni neki, hogy mégiscsak fegyverszüneti ajánlatot tett 1944. őszén. (Nagy Ferenc magyar miniszterelnök visszaemlékezése).

Véleményem szerint nem csupán a Generalisszimusznak köszönhető, hogy a kormányzót nem vádolták meg és nem ítélték el. Tito kiadatási kérelmét kétszer is elutasították. Washington, Moszkva és London „korlátozott bizonyítékokra” hivatkozott. Rákosi Mátyás kiadatási kérelmének ötlete is hamvában halt el:

„…A Magyar Kommunista Párt vezetői a kérdést megtárgyalták, és arra az elhatározásra jutottak, hogy nem javasolják a koalíciós kormánynak Horthy kiadatásának kezdeményezését. A döntés okai elsősorban és főleg belpolitikai jellegűek. Horthyt a magyar nép hosszú időn át elismert vezetőjének tartotta. Ma, természetesen már a legtöbben elfordulnak tőle, de még szép számban vannak, akik Horthyt nem tartják bűnösnek, sőt egyenesen vélt érdemeit magasztalják…” (Rajk László kommunista politikus, 1946 január).

Ez is érdekelheti:  Bayer Zsolt: Brüsszel, Hajdúnánás, 1980

Még valami! Amennyiben Horthyt bűnösnek találták volna, akkor a későbbiekben nem Reuven Hecht látogatja meg őt, hogy segítsen a Horthy-családnak, hanem a Moszad.

Karsai tanár úr nehezményezi, hogy nem írtam elég részletesen a korszak zsidótörvényeiről. Ebben igaza van, de nem mindenkit kielégítő tanulmányt akartam írni erről a témakörről, hanem Weisz úrnak válaszolni a felvetéseire. A numerus clausust említi legelébb, amit 1921. szeptember 21-én került aláírásra, mint az 1921: XXV. törvénycikkely.

Az I. világháború után az egyetemek zsúfoltsága miatt – hiszen ezt megelőzően bárki járhatott egyetemre, ha volt érettségije és kellő pénze – korlátozásokra volt szükség, amelyet a vallás-és közoktatási miniszter által meghatározott számban került sor a felvételikre. A törvény kimondta, hogy „A tudományegyetemekre, a műegyetemre, a budapesti egyetem közgazdaságtudomány karra és a jogakadémiákra az 1921/22-ik tanév kezdetétől csak olyan egyének iratkozhatnak be, kik nemzethűségi s erkölcsi tekintetben feltétlenül megbízhatóak és csak olyan számban, amennyinek alapos kiképzése biztosítható…”

„Az engedély megadásánál a nemzethűség és az erkölcsi megbízhatóság követelményei mellett egyfelől a felvételt kérők szellemi képességeire, másfelől arra is figyelemmel kell lenni, hogy az ország területén lakó egyes népfajokhoz és nemzetiségekhez tartozó ifjak arányszáma a hallgatók közt elérje az illető népfaj vagy nemzetiség országos arányszámát, de legalább kitegye annak kilenctizedét.”

A magyarországi zsidótörvények előtt Amerikában és nyugaton is szegregáltak, törvényben korlátoztak rasszok alapján emberi jogokat. A későbbi hazai zsidótörvények javarészben német nyomásra, Hitler követelésére keletkeztek, azok betartatása sok-sok kívánnivalót hagyott maga után.

Természetesen ennél sokkal bonyolultabb a dolog – magam sem értek egyet sokban a zsidótörvényekkel – de itt és most nincs hely ezeknek a teljes kibeszélésére. Ugyanakkor egy klasszikust szeretnék idézni, aki mind zsidókérdésben, mind a holokauszt-kutatás legelismertebb tudósa:

„1919 után, a háborúvesztés, a legalábbis biológiai-származási szempontból a közvélemény által zsidónak tekintett kommunisták vezette Tanácsköztársaság után nem az a csoda, hogy olyan sokan antiszemiták lettek, hanem inkább az, hogy voltak olyanok, akik nem lettek azok.” (Karsai László: Befogadók /Budapest, 1993/ 20. o.)

Ez is érdekelheti:  Stoffán György: Holokauszt-megemlékezésem 2024…

(Eichann kapcsán a forrás)

Stern Samu valóban nem rabbi volt, hanem zsidó vallási vezető. Ebben valóban tévedtem, szolgáljon mentségemül, hogy a zsidóság vallásában kevés az ismertem. Ez nem történelmi szakkérdés, hanem vallásismereti hiányosságom.

A zsidóság deportálásáról is szót kell ejtenünk, de előtte mondjuk el, hogy 1938. július 6.-15. között Franciaországban rendeztek egy konferenciát 32 ország részvételével, amely a veszélyeztetett zsidóság megmentéséről szólt volna. Magyarország képviselete jelen volt. A dánok, hollandok, az USA, vagy Nagy-Britannia, Kanada, ect nem kívántak tényleges szerepet vállalni a zsidó-mentésben.

Karsai dr. azt írja, hogy Horthy és sokan mások is tisztában voltak az Auschwitzi Jegyzőkönyvek felbukkanása előtt a zsidók elleni „végső megoldás” végrehajtásával, bár én Horthy Miklós emlékiratainak és Edelsheim-Gyulai Ilona asszonynak – vele személyesen beszélve – jobban hiszek abban, hogy a kormányzó 1944. július 2-án szembesült a jegyzőkönyvekkel és az igazsággall. A deportálások leállításáról a kormányzót nem csupán Bethlen István, Ravasz László, Szent-Iványi Domonkos és más magyar kultúremberek kívánták meggyőzni, hanem a pápa, a svéd király s több európai nagyság is. Az ún, Koszorús-akció (1944 július 6-án) szüneteltette a zsidóság elszállítását.

Még valami!

Mikor 1944 júliusában Horthy Miklós kormányzó utasítására a magyar kormány a nemzetközi segélyszervezetekhez fordult a zsidó származású polgárok külföldre történő kimenekítésével kapcsolatban (különös tekintettel a gyermekekre), ill ezen szervezeteket arra kérte, hogy a már elhurcolt zsidóknak segélyszállítmányokat szervezzenek. A zsidók célállomását elsősorban Svédországban és Palesztinában látta és javasolta. Az Amerikai Egyesült Államok és az Egyesült Királyság a füle botját sem mozdította az elképzelés megvalósítására. A világ csendőre és Európa lovagja számára akkoriban nem volt még fontos a zsidók megmentése…

„A Horthy-ajánlat Horthy Miklós kormányzó kezdeményezésére történt. 1944. július 18-án a magyar külügyminisztérium levélben felvette a kapcsolatot Svájc budapesti külképviseletével. A levélben némi magyarázkodás után magyar fél a nemzetközi segélyszervezeteket a gettókba és a koncentrációs táborokba irányuló segélyszállítmányok küldésére ösztönözte. Emellett hozzájárulását fejezte ki jelentősebb számú zsidó származású magyar (Randolph Braham szerint körülbelül 40 ezer főről volt szó külföldre történő evakuálását illetően).

A célország elsősorban Palesztina lett volna, azoknak, akik vízumot kaptak volna a bevándorláshoz. A félreértések elkerülése végett a svájci magyar ügyvivő Bernben megismételte az ajánlatot. A Nemzetközi Vöröskereszt vezetőit ennek értelmében biztosították arról, hogy Magyarország fogadja a segélyszállítmányokat és arról is, hogy befogadó készség esetén a tíz éven aluli zsidó származású gyermekeket evakuálni fogják, valamint ígéretet tettek minden zsidó származású személy emigrálásának elősegítésére is. Palesztina mellett a másik főbb célország Svédország lett volna.

Ez is érdekelheti:  Stoffán György: „Jó nép a magyar”…

A magyar kormány a fentiekhez meglepő módon megszerezte a németek hozzájárulását is. A segélyszervezetek a kezdeti kételkedés után lelkesedéssel fogadták az ajánlatot.”

Az akció végül azon bukott el, hogy az amerikaiak nem voltak hajlandóak megváltoztatni a bevándorlási törvényüket, a britek pedig ellenezték a zsidóság nagyarányú bevándorlását Palesztinába. A Zsidó Ügynökség megpróbált nyomást gyakorolni a szövetségesekre. Július 20-án Móse Sárett megpróbálta kieszközölni a 400 000 zsidó származású személy bevándorlását Palesztinába, ezt azonban elutasították. Az angol kormány lelkesedés nélkül fogadta a felajánlott lehetőséget és előbb technikai problémákra, majd a palesztinai arabok ellenkezésére hivatkozott. Ezt követően hosszas jogi vitát indítottak arról, hogy ki tekinthető bevándorlónak és menekültnek. Végül azt vetették fel, hogy az egész a Gestapo trükkje lehet.

Összességében az angolok kitartó időhúzásba kezdtek. Emellett más országokat igyekeztek meggyőzni a menekültek fogadásáról, így esetleges célországként felmerültek a dél-amerikai országok, Spanyolország, Portugália gyarmata Angola, valamint a brit dominiumok is. Július 26-án eljuttatták az Auschwitz-jegyzőkönyvet az angol külügyminisztériumhoz, de (bár elismerték az abban leírt atrocitások embertelenségét) ez nem váltott ki különösebb reakciót.

Az amerikaiak szintén passzívan reagáltak a jegyzőkönyvre. Az Amerikai Egyesült Államok nem volt hajlandó bevándorlókat fogadni, végül azonban megpróbálta a döntést felgyorsítani. Az ajánlat hivatalos elfogadására így augusztus 17-én került sor, de ennek ellenére nem történt semmi annak megvalósítása érdekében. A Nemzetközi Vöröskeresztet szeptember 5-én értesítették. Ekkorra azonban Románia „kiugrott” a háborúból, Bulgária pedig letette a fegyvert és a front körbezáródott Magyarország körül. Mivel a menekülési útvonal elzáródott a lehetőség teljes kudarcot vallott.”

Lehetne még a témát részletesen elemezni, de az alapgondolat az volt, hogy egy közösség az általa tisztelt személynek állíthat-e szobrot, avagy sem?

Én hiszem, hogy igen!

A válaszom lezárásaként Karinthy Frigyestől idéznék. Attól a Karinthy-től, aki zsidó származásúként is tisztelte Horthyt és annak családi-baráti közösségét:

„A legtöbb ember nem az igazságot keresi, hanem a saját igazságát.”

Szeretném, ha mi és az olvasók sem esnénk ebbe a hibába!

Tisztelettel:

Zetényi-Csukás Ferenc

Nemzeti InternetFigyelő (NIF)

LÉLEKEMELŐ - mementó 2006 emlékmű

Petíció az emlékmű megvalósításáért!

Aláírásával egy elvi támogatást fogalmaz meg. Amennyiben elegendő társadalmi támogatást gyűjtünk össze, elindítjuk a megvalósításhoz szükséges jogi és szakmai lépéseket.

Kattintson ide a petíció aláírásához!

További részletek itt!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük